Tillbaka

Kontorsflytt i Göteborg - Tips och råd 2015-09-01

Är ni redo för er kontorsflytt i Göteborg?
Vi har samlat ett gäng tips och råd på sådant som kan vara bra att tänka på vid en kontorsflytt.


Utse en samordnare för er kontorsflytt i Göteborg


Ett nytt kontor kan innebära en härlig nystart. Men det innebär också en hel del trix och fix - och flytten kan lätt flyta ut över de dagliga arbetsuppgifterna. För att er kontorsflytt ska bli så organiserad och enkel som möjligt är det därför smart att utse en samordnare för er flytt. En som helt enkelt har den övergripande kollen på flytten – vad som behöver göras, och av vem. Försök också att separera det dagliga arbetet så mycket som möjligt från de flyttrelaterade aktiviteterna. Avsätt specifika möten eller timmar åt sådant som relaterat till er kontorsflytt, och håll er till dessa!

 

En kontorsmiljö med omtanke – inredning som lyfter


Det är också en god idé att ganska tidigt se över de olika möbler ni har. Ska ni flytta till en mindre kontorslokal i Göteborg är det troligt att ni behöver göra er av med en del, antingen genom att sälja möblerna eller genom tillfällig magasinering. Det är också smart att underlätta flytten genom att planera inköp av nya möbler i god tid - men köp inte på er för mycket. Precis som med inredning i hemmet är det ofta bättre om den får växa fram i lugn och ro.

 

Stora hamnkanalen i Göteborg


När ni inreder - glöm då inte heller bort att inreda med lite mjukare element som växter och mattor. Det gör en hård kontorsmiljö mer inbjudande. Ett nytt kontor är också det perfekta avstampet för att bli av med allt rassel - satsa mycket på dold förvaring som organiserar upp alla papper, dokument och liknande och häng upp och visa sådant som ger positiv energi eller personifierar ert företag. Eller vad tänker du dig för inredning för din kontorsflytt i Göteborg?


Avtal – säg upp eller uppdatera


En kontorsflytt innebär ofta en hel del pappersarbete. Avtal gällande telefoni, bredband och försäkringar påverkas många gånger av en flytt – antingen genom att man behöver uppdatera med den nya adressinformationen, eller genom att man behöver säga upp avtalen för att teckna nya. Eftersom det ofta kan vara uppsägningstider om 1-3 månader är det därför smart att se över sina avtal så fort man blir medveten om flytten, för att minimera risken för onödiga kostnader.


En kontorsflytt innebär inte bara en ny adress rent geografiskt, utan också att befintlig information behöver uppdateras med ny. Ni kanske behöver trycka nya visitkort med den uppdaterade adressinformationen eller uppdatera kontaktuppgifterna på er webbplats eller i andra digitala flöden. Något så litet som adressinformationen i din mailsignatur får inte heller glömmas bort!

 

Hur många flyttkartonger behöver vi?

 

En enkel riktlinje är att antalet flyttkartonger uppgår ungefär till lika många som kontorets yta. En kontorsflytt i Göteborg från ett kontor om 50 kvm kräver 50 flyttkartonger osv. Har man skrymmande eller omtåliga saker får man räkna med fler. Kom också ihåg att märka lådorna tydligt för enkel uppackning. Gör märkningen så enkel som möjligt - en tejpbit i olika färger är ofta mer än tillräckligt!

 

Olika flyttkartonger

 

Städa rätt

 

Nytt kontor - nya tag. Nu har ni det perfekta tillfället för att fixa bra städrutiner och att bestämma vem som plockar ur diskmaskinen, vem som går ut med återvinningen osv. Sätt upp ett enkelt schema som ni roterar veckovis. Se också till att ni alltid har bra städgrejer på plats på kontoret. Det underlättar städningen och kan också göra den mer lustfylld. Känner ni att ni inte vill lägga tid på städning själva så städar vi på Move 4 You allt från stora byggen till mindre kontor och arbetsplatser. Vi hjälper er gärna med er kontorsstädning!

 

Packningstips

Glöm inte heller att ta en titt på våra packningstips här. Där lär du dig packa smartare, effektivare och får allmänna tips att tänka på vid en flytt!

 

Ny kontorsflytt - nya rutiner

Gör om, gör rätt - som det brukar heta. Nya miljöer är utmärkta för att sätta nya rutiner på! Nu har ni helt enkelt det perfekta tillfället för att sortera i all röra som ni har samlat på er. Släng papper som ni inte behöver, rensa datorn från onödiga dokument och fundera också över ert arbetsflöde. Finns det något ni kan effektivisera som inte fungerade så bra på ert tidigare kontor? Skapa nya flöden och se över era arbetsprocesser. Det behöver inte ta så lång tid, men man kan vinna mycket på att avsätta ett par timmar åt att hitta en bättre struktur. Förtydliga era roller på jobbet och definiera nya målpunkter.

Behöver ni mer hjälp? Läs mer om vad vi kan göra för din företagsflytt i Göteborg här. 

Stort lycka till med er kontorsflytt i Göteborg önskar Move 4 You!

 



Kontakta oss